«

»

okt 02

Jämförelsesidor – Inte alltid till kundens fördel

Pricerunner, Insplanet, Lendo – listan kan göras lång på företag som har som affärsidé att jämföra olika saker. Det kan handla om lån, elbolag, produkter eller tjänster. Det är inte en ny företeelse – men den är helt klart växande. Ofta är det bra för konsumenterna – men inte alltid. För det handlar mycket om vad sidan vill förmedla för budskap till kunden. Är det kunden som ska spara pengar – eller är det företaget som ska tjäna pengar? Självklart bägge delarna men ibland ligger fokus för mycket på företagets vinster.

Ett exempel kan tas från Lendo. De jämför 20 banker när en låneansökan skickas in till dem. Av dessa 20 finns både nischbanker och storbanker representerade. Här finns alltså ett brett utbud. Visserligen jämförs inte ALLA låneaktörer på den svenska marknaden (skulle vara över 100st) men det är ändå ett bra snitt över vad som erbjuds. Här har man alltså lyckats bra.

Även Pricerunner har en mycket bra tjänst då priset jämförs. Men man ska komma ihåg att det inte heller här är alla företag som är representerade.

När det sedan kommer till lånejämförelsesidor (ej de riktigt stora och etablerade) är tjänsten allt mer vinklad mot att företaget ska tjäna pengar. Det är lätt att hitta en mängd olika sidor som har fina tabeller där lånen presenteras utifrån olika fördelar. Men den som vet hur sidorna fungerar kan även se hur företaget valt att rangordna lånen. Låneföretagen ger nämligen en viss provision per förmedlat lån. Det i sig är inte konstigt då det fungerar exakt lika på Lendo m.m. Men på de mindre sidorna väljer företagen att lyfta fram de låneföretag som ger mest provision. Skillnaden är nämligen mycket stor. Det finns de som ger 1000kr per förmedlat lån och andra som ger 150kr. I jakten på de större pengarna lyfts vissa lån fram – oavsett om det är sämre ränta och sämre villkor.

Jämförelsesidorna är på frammarsch men som konsument gäller det alltså vara något skeptisk.