«

»

nov 07

Affiliate dominerar lånefraserna

Det finns ett stort antal kreditgivare som vill synas på Google. Man gör det man kan för att komma högst upp vid sökningar på ord som ”låna pengar”, ”Lån”, ”Privatlån” m.m

Kampen är hård och det är tydligt att affiliatesidor tar allt större mark inom detta område. Till viss del kan det vara till fördel för konsumenten då dessa jämför lån och recenserar dem. Men samtidigt är en del av dessa sidor inte helt objektiva då man ofta lyfter fram de lån som ger bäst betalt. För konsumenter är det inte heller helt lätt att se skillnaden.

Vid en sökning på ordet Blancolån syns det tydligt att affiliate tar över sökresultaten.

BILD BLANCOLÅN

Den första träffen är en affiliatesida och tar man bort Wikipedia sida så är tre av de fem första byggda mot affiliate. De andra två är ICA-banken och BlueStep. ICA-banken erbjuder privatlån med ”normal” ränta medan BlueStep vänder sig till de som annars har svårt att få lån men då erbjuds även en betydligt högre ränta.

Även om man söker på andra fraser inom lån så är det tydligt att olika affiliatesidor kommer högt. Varför?

Till viss del kan det handla om att banker och kreditinstitut inte lika tydligt jobbar med SEO. Dessutom vågar inte många av dessa ta lika stora risker som de som jobbar med affiliate. De som bygger upp lånejämförelsesidor köper/byter/skaffar länkar på ett flertal olika sätt för att därigenom påverka rankingen hos Google. Skulle sidan bli straffad av sökmotorn bygger man bara en ny. Man överväger risken mot möjligheten.  Och möjligheter finns det gott om.

Den provision som kreditföretagen ger för lån är ofta på flera hundra kronor på de mindre lånen och upp mot 1000kr när det handlar om privatlån. Låneföretagen har mycket att tjäna på att få låntagare och affiliate har stora summor att tjäna på att förmedla lånen. Då är man beredd att ta lite större risker.